کد خبر: ۶۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
خودروکار گزارش می دهد:

بازگشت بحران خودروهای ناقص در خودروسازان / از وزیر ضعیف تا خودروسازانی که رها شدند

چند روزی می شود که مجددا پای خودروهای ناقص به پارکینگ خودروسازان بزرگ دولتی باز شده است، اتفاق نگران کننده ای که چند سال سایه شوم آن از آسمان خودروسازی دور شده بود اما ظاهرا با بی تدبیری های صورت گرفته دوباره سر و کله آن در جاده مخصوص پیدا شده است.

بازگشت بحران خودروهای ناقص در خودروسازان / از وزیر ضعیف تا خودروسازانی که رها شدندبه گزارش خبرنگار خودروکار ، سه خودروساز بزرگ دولتی بعد از افت حدود 15 درصدی تولید خودرو در سال 1402 به نسبت 1401، حالا شاهد بحران جدید در جاده مخصوص هستند، بحران تولید همراه با نقص قطعه که می تواند زنگ خطر جدی برای خودروسازان باشد.

بعد از گذشت حدود 3 سال و جمع آوری تمام خودروهای ناقص موجود در کف پارکینگ خودروسازان، اکنون در شرایطی دوباره پای خودروهای ناقص به پارکینگ خودروسازان باز شده است که دولتی ها با عدم برنامه مدون تولید و به ثمر رساندن برنامه های توسعه نه تنها افت تولید را در چند ماه گذشته به ثبت رساندند بلکه خطوط تماما چینی شده آنها بعضا با اختلاف و توقف تولید همراه است و خودروهای داخلی نیز بعضا با کسری قطعه در حال تولید هستند. 

این بی تدبیری در شرایطی جریان دارد که سیاست گذار خودرو دائما مردم را به آرامش در بازار و به تعویق انداختن خرید های خودرویی تشویق می کند اما واقعا با تاخیر انداختن در تقاضا مردم مشکلی حل خواهد شد؟

علی آبادی در این مدت تصدی خود در وزارت صمت نشان داد نه تنها آمادگی لازم برای وزیر شدن را نداشت بلکه حتی نتوانست تیم اجرایی قوی و منسجمی را هم در بدنه وزارت صمت مستقر کند که حداقل تفکرات خود که عمدتا در تولید و واردات خودروهای برقی خلاصه می شود را پیدا سازی کند.

ادامه فعالیت علی آبادی با بدنه معاونین و مدیران ستادی منصوب فاطمی امین بعد از گذشت یک سال نشان می دهد او نه تنها تیم قوی و منسجمی ندارد بلکه برنامه خاصی هم برای اداره امور معادن، صنایع دیگر غیر از خودرو و همچنین توسعه و جهش در بخش بازرگانی و صادرات هم در دست ندارد.

بررسی عملکرد خودرویی علی آبادی در مجلس شورای اسلامی هم نشان داد اکثر نمایندگان از شرایط خودرویی کشور رضایت ندارند و انتقادهای زیادی به عملکرد تیم خودرویی وزیر وجود دارد.

در همین راستا فتح الله توسلی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی (سه شنبه، ۲۹ خردادماه) در مورد نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو و میزان تحقق احکام و الزامات قانونی آن، گفت: در زمان رأی اعتماد به وزیر صمت اعلام شد که خودرو پاشنه آشیل همه دولت‌ها است و وزیر صمت نکات بسیار مهمی را در زمان رأی اعتماد اعلام کردند که باید انجام می‌دادند، اما در مورد صنعت خودرو آنطور که بایسته است انجام نشد.

از سوی دیگر لاجرودی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نیز با بیان اینکه استراتژی مشخصی برای صنعت خودرو در وزارت صمت وجود ندارد، بر ضرورت چاره‌اندیشی برای این مهم تأکید کرد و ادامه داد: وزارت صمت در رابطه با قانون اختصاص خودرو به مادران دارای بیش از دو فرزند کارنامه خوبی ارائه نکرده است چرا که مادرانی که به تازگی دارای فرزند دوم شده‌اند از این حق محروم هستند.

آنچه مسلم است نشان می دهد اوضاع نابسامان بازار و تولید خودرو در ماه های گذشته اگر قرار باشد با همین دست فرمان پیش برود، بحران جدیدی برای این صنعت در راه است، خودرویی که به تنهایی وزیران زیادی را زیر گرفته و یا از ساختمان سمیه به جای دیگر منتقل کرده است.

 

انتهای خبر/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار